WINDenSTILTE (6-7-8-9 mei, 397 km)

10 mei 2015 - Veigné, Frankrijk

We raken een beetje gewend aan het serieus draaien van fietsuren maar wat zwaar valt blijft de onophoudelijke wind die ons vanuit het Zuidwesten plaagt. In Compiegne overnachten we in een historische refugee: een kerk met 10 slaapplaatsen voor Santiagogangers. Mijn lichaam zit in een soort overdrive waardoor ik die nacht geen minuut slaap. Op 7 mei stap ik dan ook redelijk groggy op mijn fiets voor de volgende etappe. Het groepje waarin ik fiets is inmiddels tot 5 peregrino's uitgegroeid. Yvonne, die deze tocht met een elektrische fiets onderneemt, komt redelijk hard ten val doordat ze met haar wiel in een spoorrail blijft hangen. Met als gevolg een paar gekneusde ribben. In Meru een gites kunnen boeken en heerlijk Marokkaans gegeten in een lokaal restaurant. Op 8 mei weer vroeg op de fiets. De dorpen waar we doorheen fietsen zijn verlaten en stil. Niemand op straat en nergens ook maar een spelend kind te bekennen. Lokale speeltuintjes zijn leeg en de enige vriend van de schommel is de wind die haar heen en weer beweegt. In een café vraag ik om water. Vanuit de keuken rolt een vrouw zittend in een bureaustoel langzaam naar de toog. Ik zie een immens dik been waaromheen nog een soort tafellaken is gewikkeld. Wat een arbeidsmoraal. 's Avonds geslapen in een vies kamertje boven een Chinees restaurant in Maintenon. Heb de hele nacht het idee dat de zoete geur van Tjap Tjoy via het raam de kamer binnenkomt. Gelukkig begroet ik hier voor de eerste keer het roze toiletpapier voor het complete Franse vakantiegevoel. Op 9 mei uitgezwaaid door de Chinese uitbater en ontbeten in de natuur om vervolgens weer het gevecht aan te gaan met de wind. Voorbij Chartres naar lokale slager om eten te kopen voor de lunch. De man had door de jaren heen iets te veel gegeten uit zijn eigen winkeltje: hij was zo dik dat zijn oorlelletjes horizontaal stonden door het opkruipende nekvet. Z'n jambon was overigens heerlijk. En ook vandaag weer 2 peregrino's extra in de karavaan. Begint een beetje op een peloton te lijken. Gelukkig wordt het landschap vlakker en de dorpen levendiger. Nu nog wachten op een dag van windstilte.

1. Margot:
    10 mei 2015
    Wat een ervaringen, leuk om jullie te volgen! Hopelijk draait de wind en krijgen jullie een steuntje in de rug!
  2. Monique:
    10 mei 2015
    Wauw Gun, wat mooi om jullie zo te volgen. Ook jouw tekst tav alles in het vrouwelijke te benoemen bevalt mij wel. De wind mag zijn kunsten minder vertonen voor jullie; het maakt het lastiger, dus fingers crosssttt voor jullie vandaag!! X uit Limburg
  3. Marjolein:
    10 mei 2015
    Lieve Gun, prachtig geschreven en wat een leuke foto's! Heel veel succes en het mooie weer komt vanzelf. Dikke kus uit Oeganda (of all places) xx
  4. Teus:
    10 mei 2015
    Ondanks de tegenwind hebben jullie toch behoorlijk wat kilometers onder de wielen. Knap stukkie fietsen. Ga zo door
  5. Sander:
    10 mei 2015
    He Gun, jullie gaan lekker! Morgen natuurlijk de verjaardag van Win, zal ze zonder je ook wel een beetje als tegenwind ervaren :-), blijf genieten!
  6. Peter:
    10 mei 2015
    Heeft even geduurd, maar eindelijk contact. Geweldige ervaring zo'n tocht. Alleen jammer van die tegenwind, leef met jullie mee vanuit mijn gemakkelijke stoel met een alcoholische versnapering onder handbereik. Succes vent.
  7. Hendrien:
    11 mei 2015
    Hoi Gunnar. Wat een barre tocht zeg. Die wind steeds moet pittig zijn. Maar jullie moraal is top!!!! Goede reis verder en ik geniet van je verhalen.
  8. Ricky:
    11 mei 2015
    Hilarisch, dat van die oorlelletjes :-)!
    Altijd fijn om op een saai kantoor dit soort stukjes te lezen en de foto's te zien.
    Houd nog even vol, jullie zijn al bijna op de helft, haha!
    Groetjes Ricky van Dickie
  9. Hans:
    11 mei 2015
    Ga het niet hebben over het afzien. Wel over je nieuwe activiteiten na terugkomst. SCHRIJVEN. Wat dacht je van "de enige vriend van de schommel is de wind die haar heen en weer beweegt" Pure proza!
  10. Winny:
    11 mei 2015
    Gun, ik ga een uitgever zoeken!
    En Pip roept net in mijn oor dat ze via de app leest dat jullie in de tent gaan vanavond!
    Goede nacht gewenst mannen. Hoor de verhalen morgen wel weer.
    x Win
  11. Petra:
    11 mei 2015
    Stiekem zijn we best een beetje jaloers op jouw reisbelevenissen. Leuke trip
  12. Mike Bakker:
    Lekker bezig pik!
  13. Carla van Vliet:
    12 mei 2015
    Jee! Wat een avontuur!! Je schrijft leuk, erg leuk om te lezen! Veel plezier en succes verder.
  14. Wolf:
    12 mei 2015
    Leuk om te lezen. Mooi dat je deze reis maakt. Heb diverse boeken over deze tocht gelezen. Dit waren echter voet tochten in plaats van pedaal tochten. Succes en geniet!!
  15. Nico:
    12 mei 2015
    ziet er goed uit gunnar vooral die assos,de wegen lijken overigens een beetje kaliber parijs-roubaix heb je die klassieker ook gelijk binnen,succes !!!

nico