Wind, regen, kasseien en koolzaad (5 mei, 80 km)

6 mei 2015 - Chiry-Ourscamp, Frankrijk

Afzien wordt leuk als je zoals wij iedere avond in een goed bed slaapt en 's ochtend kan aanschuiven aan een riant ontbijt. Dat was zeker vanochtend het geval. Helaas begint de Mio nu echt vreemd te doen en wordt het afzien vervelend door de foute aanwijzingen van dit ellendig apparaat. In de buurt van Warlaing over kilometers lange kasseistroken gereden. Dit vindt mijn Duitse vriend Kalkhoff niet leuk en de fietstassen al helemaal niet: met veel geweld en kabaal proberen we zonder schade naar het bevrijdend asfalt te fietsen. Op de kaart zien we dat de echte route door een mooi bos zou gaan. Pech voor ons. En de wind is vandaag onze vriend ook niet: die blaast de hele dag met kracht 5 tot 6 vol in ons gezicht. Gelukkig blijven we lachen, ons nog niet realiserend dat de echte ontbering inmiddels voor de deur staat. Na een korte stop bij een supermarkt in Hornaing barst de hemel open. Keiharde regen met felle windvlagen dwingen ons te stoppen. Ik voel het water ondanks de regenhoezen soppende geluidjes maken in m'n schoenen. Als verzopen katjes staan we stil en besluit de Mio er helemaal mee te stoppen. Op dat moment komen er drie fietsers aan die ook noodgedwongen een stop maken. Stilstaan heeft geen zin en dus besluiten we met z'n allen verder te fietsen. Gelukkig had een van de fietsers na teleurstellende ervaringen met een Mio (!) een goed werkende Garmin gekocht en vervolgden we feilloos de echte route. De regen vertrok, de wind bleef met als resultaat dat de kleren al fietsend weer snel droog waren, behalve de nog steeds soppende schoenen. In Tournai op een terras geluncht. Inmiddels had de Mio er weer zin in en besloten we in de loop van de middag met z'n tweeën weer verder te fietsen. Laat in de middag bij camping in Honnecourt aangekomen. Daar twee fietsers tegengekomen die we twee dagen geleden hadden ontmoet. Gezellig biertje mee gedronken maar toch besloten om een gites te boeken 8 km verderop. Het weer zou namelijk erg slecht worden. Opnieuw foute navigatie door de Mio: op weg naar de gites in Montecouvez werden we door prachtige gele velden vol met koolzaad gestuurd. Kippenvelmomentje met een ondergaande zon en kwetterende vogeltjes. De eerste goede actie van de Mio.

1. Sandra:
    He Gunnar,
    zo beleef je nog eens wat dankzij de Mio.... Hier waait en hoost het ook zo nu en dan behoorlijk, dus ik blijf lekker binnen. Respect voor jou op je fiets!!! Succes verder, enne lijnzaad is zeer goed voor je darmen, dus pluk een handje zou ik zeggen;-)

Grt, San
  2. Hans:
    6 mei 2015
    Zou mij toch niet door de lijnzaad verleiding weerhouden om de MIO te laten concurreren met een Garmin. Wat crowdfunding of zo?...........ha,ha.
    Stel je toch voor dat jullie straks in het Zuiden de verkeerde berg pakken?
  3. Rianne:
    6 mei 2015
    Al is het misschien af en toe een beetje afzien jullie genieten er toch wel van.En je ziet het na het slechte weer komt er toch weer wat moois op je pad dat moet je altijd maar in je gedachten houden.jullie komen daar vast nog wel een keer voor te staan.Succes groetjes Rianne.
  4. Teus:
    6 mei 2015
    Dapper mannen. Als echte kaaskoppen niet voor een buitje vervaart. Keep on smiling!
  5. Jaap:
    7 mei 2015
    Have fun mannen!! Het weer wordt helemaal toppie. En de zuidwester wind die je nu tegen hebt, heb je naar huis mee. Dat je dat met de trein of zo gaat doen, moet je gewoon even nu niet aan denken. Succes en plezier!