Tent blijft in de verpakking (3 en 4 mei, 150 km)

4 mei 2015 - Tournai, België

Aux pont CaillouxWe vervolgen na een studentikoos ontbijt onze weg via Dendermonde en Lebbeke naar Aalst. Het orakel Mio sprak weer eens verkeerd en dus kilometers omgereden langs drukke wegen en vervallen fabrieksterreinen uit begin 1900. Na Aalst gaat de Mio beter haar best doen en wordt het landschap ook mooier. We fietsen langs de Dender, een meanderend lief stroompje. Het weer slaat echter langzaam om van een flinterdunne miezer naar harde druppels die een irritant tikkend geluid maken als ze in aanraking komen met mijn fietshelm. De regenkleding en hoezen om mijn schoenen doen haar dienst. Bij Geraardsbergen zoeken we opnieuw een veilig heenkomen bij een jeugdherberg. Even m'n inmiddels stinkende fietskleren gewassen en vervolgens gaan eten in het restaurant van een lokaal vakantiepark. Heerlijk geslapen op een soort zolderzaal zonder verdere gasten. Toilet alleen ver lopen en dat is met mijn plasfrequentie toch snel weer een halve marathon.
Ontbeten met Yvonne, een fitte vrouw van 65, net gepensioneerd en op een elektrische fiets onderweg naar de bestemming die wij ook voor ogen hebben. Na Geraardsbergen schieten we met wind tegen de Vlaamse Ardennen in. Een eerste proefje voor onze nog blanke kuiten. Rond 13 uur in Tournai om een aansnellende hongerklop voor te zijn. Daarna over het zoveelste jaagpad opnieuw langs vergane Belgische industriële glorie. Hier niet 1 Westergasfabriek maar wel 100! Net voor de Franse grens het laatste en eenzaamste café van België 'au pont Cailloux' met een bezoek vereerd. Geholpen door een aardige oude dame met roze vest en Zeeman-pruik. De vriendelijkheid van de Belgen werd opnieuw aan mij bevestigd: alle stamgasten die na ons binnen kwamen schudden ons, voordat zij een vette pils bestelden, de hand. Uiteindelijk aangekomen in Rumegies waar we nu in een chambres d'hotes zitten. De weersvoorspellingen zijn slecht en wij hebben bepaald dat de tent nog even in haar vertrouwde verpakking mag blijven.

1. Rianne:
    4 mei 2015
    Hoi gunner eindelijk een reactie vanuit aarlanderveen.Knap hoor wat je doet alleen kan het weer beter.Chris zit nu deze week op de fiets met 4 broers en een zwager op Mallorca daar is het misschien wel te heet bijna 30 graden.Geniet ervan groet Rianne.
  2. Harrie en Marja:
    4 mei 2015
    Goed bezig samen, gaat een mooie tocht worden. Heel veel succes en fietsplezier.
  3. Debra:
    5 mei 2015
    Het waait erg hard in Nederland, ik hoop dat jullie wind mee hebben. Veel plezier samen
  4. Anne:
    superleuk om te lezen!!! Dikke kussen
  5. Anne:
    superleuk om te lezen!!! Dikke kussen
  6. Hans:
    Mooi ding die schelp!
    Vraag mij toch af hoe lang jullie over die 150 km doen?
    Niets aantrekken van die fiets met een accu. Is gewoon vals spelen, of zij nu fit is of niet!
    Overigens staan die flessen, waar jullie "op"café gingen wel mooi in het gelid!
  7. Nico:
    Hi gunnar
    Je gaat richting het zuiden dus vanzelf de zon tegemoet,met jou opgeruimde karakter moet het geen probleem zijn
    Zet hem op mannen!!
    nico
  8. Je collega Renée:
    6 mei 2015
    Wat mooi om je, leuk geschreven, reisverhaal te lezen. Ik heb er echt bewondering voor wat jullie presteren. Ik heb overigens ook zo'n fietsfan thuis zitten die op een tweedehands Jan Jansen heel wat kilometers in zijn leven maakt.
  9. Eric van der Tang:
    6 mei 2015
    Voor vaderdag maar alvast Garmin vragen. Ik hoop voor jullie dat de Fransen net zo vriendelijk zijn als de Vlamingen. Veel fietsplezier en hopelijk snel de tent testen met mooi weer.

Fietsuh,

Eric van der Tang